zaterdag 23 november 2013

In boeddhastijl!


Op mijn nachtkastje heb ik een half kringetje met 4 kleine boeddha's en 4 kleine olifantjes staan. Waarom? Ik vind boeddha's gewoon leuk. Het moet dan wel de dikke, lachende boeddha zijn. De grijze helemaal rechts was mijn eerste. Daarna kwam er steeds eentje bij. Dit is gewoon typisch mij. Ik ga vandaag wat vertellen over boeddha's, wat ze betekenen en waarom ik ze leuk vind.




Men zegt dat als je een boeddha krijgt van iemand het geluk brengt. Als je hem zelf koopt brengt die ongeluk. Hmm.. Dat wist ik niet helemaal zeker, dus ik heb even gegoogeld en kwam dit stukje tegen:
Er is ooit een verhaal de wereld in gebracht ,
dat het zelf kopen van een Boeddha ongeluk zou brengen.Een Boeddha koop je puur op gevoel, en met dat geluksgevoel of liefdesgevoel, hou je deze voor jezelf of geef je 'm weer door aan iemand die je lief hebt. Het feit dat iedereen een Boeddha met gevoel koopt, geeft dit uiteindelijk een kring van geluk, en daar gaat het tenslotte om.

 Ik koop mijn boeddha's op gevoel. Er staat er een stuk of 5 en eentje die springt er altijd uit, daar gaat mijn ogen meteen heen. Nu koop ik ze niet meer, ik heb er genoeg. Ik zou ook niet weten waar ik ze neer moet zetten. Het grijze olifantje heb ik als laatste gekocht. Men zegt ook dat het geluk brengt als je over zijn dikke buik wrijft. Als je gelooft in geluk en ongeluk gebeurt dit ook. Toen ik hoorde dat als je boeddha's zelf koopt ongeluk brengt, ben ik dat gaan geloven en zat ik een tijdje niet lekker in mijn vel.


De dikbuik boeddha komt uit China en volgens een legende was hij een gelukkig zenmeester die door het land trok.
Het leuke aan boeddha's vind ik ook de betekenis. Alle boeddha's betekenen iets, net als je naam. De linker betekent gezondheid, kracht en wijsheid en de rechter (volgens mij) geluk en welvaart. De grijze boeddha's koop ik altijd op een markt.



Deze kan je gewoon bij de xenos kopen. Ik weet niet wat de linkse betekent maar de rechtse betekent reizen en zoeken naar jezelf. Je ziet dat ze een beetje van kleur verschillen. Ik heb ze niet bij dezelfde winkel/kraam gekocht.


Dit is een Indische boeddha. De legende hiervan is dat een prins alles had wat hij wou, toen kwam hij zag hij alle armoede in de wereld en gaf hij zijn rijkdom op. Hij ging mediteren en nadenken over de oorzaak. Hij is ook de stichter van het boeddhisme. Ik vind de dikbuik boeddha leuker, omdat hij iets minder serieus is.




Deze olifantjes komen van de wereldwinkel. Ik vind ze woon zo leuk eruit zien. Misschien denk je wel: "egh, wereldwinkel". Dat dacht ik ook, maar ik ging een keer naar binnen en vond deze olifantjes. Ik had de roze als eerste en daarna kocht ik de witte en de rode. Ze zijn (natuurlijk) met de hand gemaakt. Dat je kun je ook zien, want de vorm is niet overal hetzelfde.

Dit was een stukje over boeddha en beetje over mij. Wat vind jij hiervan?













1 opmerking:

  1. Leuk! Ik vind Boedha's ook altijd heel tof!

    Als je het leuk vindt ben je bij deze van harte uitgenodigd om mee te doen met mijn linkparty vandaag! Hierin kun je vrij reclame maken voor je blog inclusief een foto én een link naar jouw blog! Zou het tof vinden als je dit artikel daar onder de aandacht zou brengen!!

    Geniet van je zondag, liefs Rosie!

    BeantwoordenVerwijderen