donderdag 29 mei 2014

Vlinder cupcakes


Afgelopen weekend maakte ik cupcakes! Vandaag laat ik zien hoe ik ze maakte. Ik gebruikte deze keer geen fondant, maar botercrème. Ik was lekker creatief bezig met bakken, snijden en in elkaar zetten.




Nodig voor het deeg:
100 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram witte basterdsuiker
100 gram boter
2 eieren

Hiermee maakte ik 15 cupcakes. 

Bereidingswijze van het deeg:
Eerst de boter en de suiker mixen. Ik verwarmde de boter eerst in de magnetron, dan is hij makkelijker te mixen. Daarna een voor een de eieren erbij. Als laatste het zelfrijzend bakmeel. 
De (elektrische) oven verwarmde ik op 160 graden Celsius.



De vormpjes vulde ik tot ongeveer de helft. Daarna konden ze 20 minuten de oven in (als de oven voorverwarmd was).


 Nodig voor de botercrème:
- 125 gram boter
- 60 gram poedersuiker
- eventueel 1 theelepel jam (of een kleurstof/smaakstof naar keuze)

Bereidingswijze van de botercrème
Eerst mengde ik de boter en poedersuiker met een pollepel. Daarna de jam erbij en klaar!
Het is handig als je de boter een heeel klein beetje zacht maakt. Maak hem niet té zacht, want dan is het geen crème meer.


Als de cupcakes klaar zijn, laat je ze even afkoelen. Nu komt het lastigste. Je gaat een gat uitsnijden.
Ik gebruikte een broodmes en een dop. Tussen de dop en het papiertje van de cupcake moet ongeveer een halve centimeter tussen zitten. Met het mes sneed ik langs de dop, zodat het echt een rondje werd. Voorzichtig haalde ik het rondje eruit en sneed hem doormidden. Deze hield ik even apart. Niet opeten, hè! :p
Daarna vulde ik de spuitzak met de botercrème en vulde de gaten. Daarna zette ik de halve rondjes erin als vleugels. De vleugeltjes mochten bij mij wel iets meer naar buiten wijzen.
En dat is ie dan!

Je kunt ze nog meer versieren. Met fondant/marsepein voelsprieten of oogjes maken bijvoorbeeld.



Wat vind jij van deze cupcakes? 

3 opmerkingen:

  1. Wat een lekker recept zeg! Dit lijken me heerlijke cupcakes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg creatief bedacht! Leuk voor de zomer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een cuties! Leuk bedacht, en vast ook heel lekker! X

    BeantwoordenVerwijderen