woensdag 7 mei 2014

Cakepops met appel


Vorige week bakte ik weer eens cakepops! Mijn cakepops lijken op paddestoelen, maar waren wel heel lekker! Ik wilde alleen iets 'specialere' cakepops maken. Niet alleen een bolletje cake gedoopt in de chocola. Toen bedacht ik me dat het misschien wel lekker zou zijn als er een stukje fruit of zoiets dergelijks erin zou zitten. Een stuk chocola of beetje jam kan misschien ook wel! 
Vandaag deel ik het recept met jullie dat ik vorige week gebruikte.



Wat je nodig hebt voor het beslag:
100 gram zelfrijzend bakmeel
100 gram witte bastardsuiker
100 gram boter 
2 eieren
(eventueel iets voor binnenin, ik gebruikte appel met kaneel)

Hiermee maakte ik 24 cakepops en ongeveer 5 cupcakes.

Wat je nodig hebt voor de versiering:
- Smeltsnoep of chocola
- strooisel (bijv. pareltjes, discodip of hagelslag!)
- cakepop stokjes

Wat je nodig hebt aan keukengerei:
- mixer (met gardes)
- beslagkom
- cakepopmaker of een siliconenbakvorm (bij Xenos of Action te koop, maar ook bij sommige supermarkten)
- pannetje
- glazen bakje wat in het pannetje past

Wat ook handig is: glazuur (makkelijk zelf te maken, komt later in het artikel terug) en iets om de cakepops op te zetten. Ik gebruikte daarvoor piepschuim.

Vergeet niet de oven voor te verwarmen op 160 graden Celsius. 


Je begint met de boter en de suiker te mixen. Ik verwarm de boter altijd een beetje in de magnetron, dan is hij makkelijker te mixen.


Daarna één voor één de eieren erbij.


Als laatste het bakmeel erbij.


Ik gebruikte een siliconenbakvorm. Deze vette ik in met boter.


De appel snij je in hele fijne stukjes. Alle stukjes in een bakje en mengen met kaneel. Daarna een klein beetje beslag in de vormpjes en daarop leg je een paar stukjes appel. Dan komt er weer beslag overheen. Op de onderste rij zie je hoe vol ik ze had. Dat was niet genoeg, het mag wel wat meer zijn. Als laatste leg je de andere helft van de vorm erop met de gaatjes aan de bovenkant en dan kunnen ze twintig minuten de oven in!

Ik had nog beslag over (na 24 cakepops) en ook appelkaneel stukjes. De appelkaneelstukjes deed ik door het beslag en daar maakte ik nog cupcakes van.


Toen ze in de oven stonden, maakte ik een soort glazuur. Ik maakte het van een heel klein beetje water met veel poedersuiker. Dat gebruikte ik als een soort lijm. Als de cakepops klaar zijn, dan doe ik een beetje glazuur aan het uiteinde van het stokje en steek het dan voorzichtig in de cakepop. Je kan ook eerst een klein gaatje maken en daarin een druppel glazuur laten vallen, maar dat is best een geknoei en raad ik daarom af. Door de glazuur blijft het stokje er stevig inzitten.
Zorg ervoor dat je het stokje niet te ver steekt.


 Daarna legde ik alles klaar om de chocola (of het smeltsnoep) te smelten. Ik gebruikte een melkchocolade paasei. Een stukje puur erdoorheen maakt het lekkerder. In de pan doe je water en dat kook je. De chocola doe je in het glazen bakje. Dit is een veilige manier om chocola te smelten, het kan namelijk niet verbranden.
Als de chocola een pasta blijft, kun je er een beetje water uit de pan erbij doen.

Nadat ik de cakepop in de chocola had ondergedompeld, kwam er iets van parels of hagelslag erover. Niet zo speciaal dus.

Een tip van mij: als de chocola niet allemaal vloeibaar is, kun je het beste met een lepel de chocola over de cakepop schenken. Het kan namelijk gebeuren dat je cakepop blijft hangen in de chocola. Hij is er dan lastig uit te halen en het stokje wil meestal niet meer blijven zitten.


Even nog wat inspiratie voor de volgende keer! De hartjes en die gezichtjes rechts zijn leuk voor Moederdag! :) 
Wat ik de volgende keer ga doen (denk ik), is het idee onder de appels. In een mini cupcakevormpje. Ook handig! Dan heb je geen piepschuim meer nodig.


Ik moet zeggen dat ik de appel niet zo goed proef. De volgende keer iets meer, maar ik denk dat ik met jam of chocola ga proberen :)
Ik krijg nu ook helemaal zin om cupcakes/cakepops te gaan maken!
Maak jij wel eens cakepops? Hoe versier jij ze dan?

4 opmerkingen:

  1. ze zien er heel goed uit meid! liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm, ziet er heerlijk uit! &Wat heb je een leuke blog. Ik ga je meteen volgen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cakepops lijken me nou zoo lekker! Ik ga het binnenkort proberen met jouw recept!

    BeantwoordenVerwijderen