zondag 11 mei 2014

Mijn moederdagcadeautje



Vandaag is het Moederdag! Deze keer kocht ik niks, maar maakte ik iets. Donderdag kon je al wat inspiratie zien en vandaag laat ik zien wat ik heb gemaakt.




Ik maakte twee slingers met brooddeeg hangertjes. Ook maakte ik drie kaarshouders.

Ik begon met het maken van het brooddeeg. Het idee van de brooddeeg hangers haalde ik van life by rosie.


Hiervoor heb je nodig:
- Ong. 8 eetlepels bloem
- Ong. 8 eetlepels zout
- Ong. 4 eetlepels water

Hiermee maakte ik zo'n 14 hangers.


Ik begon met het mengen van het bloem en het zout.


Daarna het water erbij. Dit kneed je met je handen. Ik roerde wel eerst een beetje door met een lepel, dan gaat het kneden makkelijker. Het was nog steeds een knoeiwerkje, want het bleef erg aan je handen plakken!


Als je het hebt gekneed, rol je het deeg uit. Pak wat koekvormpjes erbij en steek leuke figuurtjes uit. Versier ze door bijvoorbeeld puntjes erin te zetten of met lettervormpjes er iets in schrijven. Stempelen kan ook! Zorg er dan wel voor dat ze schoon zijn.
Daarna maak je met een satéprikker een gaatje, zodat je het kunt ophangen als ze uit de oven komen. Ik maakte de gaatjes links of rechts boven in de hoek.


Dit waren uiteindelijk mijn figuurtjes. Ik had zo'n uitsteekvormpjes waar je op een knop moet drukken en dan komt er een patroontje op te staan. (Gewoon bij de Xenos te koop) Dat zie bij de vlinders.


Ik had ze in de oven gedaan voor een uur op 90 graden. (Niet vergeten voor te verwarmen!) Eigenlijk hadden ze nog een beetje langer gemoeten, want ze zijn niet helemaal hard. Nog een klein beetje buigzaam.
Voor mijzelf had ik er ook drie gemaakt. Twee bloemetjes en een klein hartje.

Dit bedoelde ik met die uitsteekvormpjes

Ik vind de bloemetjes zo leuk! :)

De twee slingers maakte ik steeds met drie hangers. Je pakt een stuk lint (naar keuze) en maakt een knoop aan het uiteinde. Zorg er wel voor dat de hangers erdoor blijven zitten. Daarna maak je iets hoger een knoop en komt de volgende hanger er te zitten. Zo ga je door tot je het genoeg vindt. Ik deed steeds bovenaan een kleiner hangertje. Na de derde hanger maakte ik boven een lusje.




Ik pakte drie dezelfde glazen potjes. Dit kan heel verschillend zijn. Ik pakte drie redelijk grote potten. Je kan ook kleine lage pakken, dat ziet ook leuk uit. Of langwerpige. Dit kun je zelf kiezen. Nadat ik de potten had uitgekozen, deed ik er wat decoratiezand in. Dit kan ook heel erg verschillen. Op het moment had ik alleen blauw in huis. Daarna deed ik er een leuk kaarsje in. Ik koos voor geurkaarsje, maar je kan ook theelichtjes pakken. Tot slot pakte ik hetzelfde lint als de slingers en deed er een hanger doorheen. Dan wikkelde ik het erom (een paar keer, anders zag het er raar uit) en maakte een strik.

En dat waren mijn moederdagcadeautjes! De brooddeeg hangertjes ga ik zeker vaker maken. Hierdoor ben ik ook helemaal in mijn DIY-fase gekomen :p Dus je weet wat je te wachten staat! Ik heb er al een paar op de planning staan, nu nog uitvoeren..
Heb jij iets aan je mama gegeven?

2 opmerkingen: