woensdag 8 april 2015

Mijn ervaring met: aquarelverf

 

Creatief bezig zijn vind ik ontzettend leuk en dat mag wel meer terug komen in mijn blog! Vandaag ga ik het hebben over aquarelverf! Aquarelverf is verf die je mengt met water, dus een soort waterverf. Ik heb een setje van 12 kleuren van de Big bazaar, werkt prima om mee te beginnen. In dit artikel leg ik je uit hoe ik mijn aquarelverf gebruik.





Als ik een aquarel schilderij wil maken, begin ik altijd met een schets in mijn schetsboek. Ik wil namelijk dat de tekening op het papier er goed uitziet, want gummen is lastig op aquarelpapier.


De tekening op aquarelpapier maakt je altijd met kleurpotloden of aquarelpotloden. Deze lossen op in de verf waardoor je geen lijnen meer ziet, de normale hb potloden lossen niet op en gummen lukt vaak niet goed.
 Ik gebruik kleurpotloden. Ik ging voor een huidkleurig potlood, want dat komt het meeste overeen met de kleuren verf die ik ga gebruiken.


Als ik aquarelverf ga gebruiken, gebruik ik mijn mengpalet. Daar zitten namelijk vakken in die schuin omlaag lopen. Je moet namelijk een beetje verf met water mengen. Ik mengde eerst rood met wit en daarna met een heel klein beetje oranje, zodat ik een kleur heb die ik kan gebruiken voor de huid. De verf deed ik wel halverwege het vak, zodat de verf het water niet raakt. Als ik de goede kleur heb, ga ik steeds een beetje verf bij het water doen tot ik tevreden ben met de felheid van de kleur.

 Voor aquarel gebruik je ook speciale kwasten, fluffy kwasten. Naar mijn mening heb je maar drie maten nodig: een (middel)grote, een middel en een kleine. Wat groot en klein is ligt eigenlijk ook aan welke maat papier je gebruik, ik gebruik A5. Dan heb je niet een super grote kwast nodig.




Bij aquarel is het ook het gemakkelijkste om met het figuur te beginnen en niet de achtergrond. Ik begon met de huid. Daarna het jurkje en dan het haar.
Steeds als ik klaar ben met een onderdeel, wacht ik tot het goed droog is. Aquarelverf is dus een soort waterverf en dat loopt in elkaar over of dat vermengt zich snel. Als de verf droog is heb je daar minder kans op.

Ik vind het ook heel mooi om een stukje wit te laten om de ballerina heen. Geeft ook een beetje dat waterverf effect.


Bij deze vind ik de schaduw een beetje minder goed gelukt, maar die was ook lastig!
Ik vind aquarelverf een hele leuke verfsoort. Je weet nooit precies hoe de verf uitpakt, dat is altijd wel een verassing voor mij! Op het jurkje heeft het een erg leuk effect. Ook op de benen van de onderste vind ik het erg leuk.

 Het is wel moeilijk in te schatten of de kleur goed is met het mengen. Altijd dus eventjes uitproberen op een papiertje. Daardoor heb ik jammer genoeg een donkere vlek.

Ik heb ook besloten om een serie te gaan maken van deze schilderijtjes. Ballerina's met een roze jurkje op een gele achtergrond met grijze vloer. Ik heb er al twee! Binnenkort maar weer eens aan de slag :)

Wat vind jij van aquarelverf? Zou jij het willen uitproberen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten