vrijdag 1 mei 2015

Last read books

 


Het lezen van boeken was een tijdje op de achtergrond gebleven, maar sinds een paar maanden terug ben ik weer volop aan het lezen! Ik heb er niet altijd even genoeg tijd voor, want de meeste tijd zit ik op school of ben ik met school bezig. Toch heb ik drie boeken uit die graag wil bespreken en eentje waar ik nu in bezig ben. Vandaag bespreek ik de dochter van de parfumeur, de keukendochter en de erfenis van Elizabeth. 
 

 Ik leen boeken bij de bieb, dus ik heb ze niet meer thuis en heb dus geen kans gehad om een duidelijk foto te maken. Deze foto's komen van bol.com af.
 
 
 
 
Nadat Elena Rossini haar vriend heeft betrapt met een ander is wat haar betreft niets meer zeker en gelooft ze zeker niet meer in de liefde. Ze vlucht naar Parijs, waar ze aan de slag gaat in de bekende parfumerie Narcissus, waar nog op traditionele wijze parfum wordt gemaakt. Elena komt uit een familie van bekende parfumeurs en nu ze haar eigen parfums maakt, slaagt ze erin wat meer afstand te nemen van haar verleden. Elena heeft het talent van de vrouwen in haar familie geërfd en weet parfums te creëren waar iedereen naar verlangt. Toch kan ze haar verleden niet helemaal loslaten. Dan ontmoet ze iemand die misschien niet alleen haar wonden kan genezen, maar ook haar hart kan veroveren: Cail. Kan Elena haar twijfels en wantrouwen voorgoed laten rusten en gelukkig worden met Cail?
 
Het klinkt misschien een beetje als een cliché (het verleden achterlaten en gelukkig worden), maar het viel wel mee! Dat komt denk ik doordat ik nog nooit een boek had gelezen die echt over een passie gaat en het is een best interessant verleden. Het parfum maken, haar passie, heeft ze geleerd van haar oma, maar haar oma pushte haar te hard waardoor ze het niet meer wilde. Hierdoor heeft ze het parfum maken heel lang achter haar gelaten. In de loop van het verhaal bouwt ze die passie weer op. Ik had het boek ontzettend snel uit. Steeds als ik dacht van na dit hoofdstuk stop ik, maar dan gebeurde er iets en dacht ik weer hetzelfde, haha! Dan kwam ook nog die onverwachte wending wat het voor Elena het allemaal nog iets ingewikkelde werd.
 

 
 
De zesentwintigjarige Ginny Selvaggio is anders dan anderen. Ze voelt zich het meest op haar gemak in de keuken. Na de onverwachte dood van haar ouders zoekt Ginny troost bij haar lievelingsrecepten, zoals de broodsoep van haar Italiaanse grootmoeder. Tot haar verbijstering staat plotseling Nonna's geest voor haar neus, opgeroepen door de krachtige geur van de soep met een geheimzinnige waarschuwing: Laat haar niet...
Een geest in de keuken is niet Ginny's enige uitdaging. Haar zus Amanda wil het ouderlijk huis verkopen. Ook vindt ze foto's van een vreemde vrouw. Hoe meer Ginny ontdekt hoe meer ze gaat koken, de meest overheerlijke familierecepten verschijnen dampend op tafel met alle gevolgen van dien.
 

Nadat ik de dochter van de parfumeur uit had, kon ik gauw genoeg beginnen aan de keukendochter. Weer een boek over een passie! Deze keer over koken. Aan het begin van elk hoofdstuk staat een recept dat in het hoofdstuk voorkomt. Daardoor kan het overkomen als een mini spoiler, bijvoorbeeld als Ginny een bepaald iemand wil oproepen, maar ze kan geen recept vinden en dat ene recept is nog niet geweest. Je kunt dan al snel gaan denken dat het met dat ene recept toch wel gaat lukken.
 De relatie tussen Ginny en haar zus Amanda verloopt ook stroef. Ginny is namelijk heel koppig wat soms beetje irritant kan worden. Door het verlies van haar ouders en haar psychische aandoening heeft ze het erg moeilijk. Normale dingen zoals boodschappen doen is een grote uitdaging voor haar. Uiteindelijk overwint ze wel een aantal dingen.

Bol.com prijs: €13,49
 
 
De oude, eenzame Elizabeth Pringle is een bekend gezicht op het Schotse eiland Arran. Maar is er iemand die haar echt kent? Wanneer ze sterft blijkt haar testament een verrassing te bevatten. Ze laat haar huis en al haar bezittingen na aan een vrouw die ze nooit ontmoet heeft, maar die ze ruim dertig jaar daarvoor met een kinderwagen langs het huis zag lopen. Het kind uit die kinderwagen, nu een vrouw van 35, besluit uit te zoeken waarom deze vreemde dame haar huis naliet aan haar moeder.
 
 Ik kon niet wachten om in dit boek te beginnen. Het leek me een heel mooi boek en mysterieus ook nog! Het boek vertelt het verhaal van twee vrouwen. Elizabeth van haar jeugd tot haar dood en van Martha wie het huis van Elizabeth krijgt. Soms is dit verwarrend, want dan ben je al een tijdje bezig in een hoofdstuk en dan is over wie ging dit ook alweer? Dan kan het namelijk over beiden gaan, omdat twee bijfiguren in beide levens voorkomen. Ik vind het verhaal ontzettend mooi en ontroerend, maar er zaten ook een paar saaie stukken tussen of voor de handliggende. Er zit wel een ontzettend verassende gebeurtenis in waarvan ik toch wel even moest slikken (Wat best zeldzaam bij mij is, haha!) Ondanks de saaie stukjes raad ik dit boek toch aan, omdat het verhaal zo mooi is.
 
 
 
 Wanneer Leyla voor een gangbare controle een echo laat maken in het ziekenhuis ziet haar gynaecoloog een vlekje bij een van haar eileiders. Een grijs vlekje dat daar niet hoort, maar dat heel eenvoudig te verwijderen is. Een standaardprocedure, niets waar ze zich zorgen over hoeft te maken. Haar gynaecoloog doet deze ingreep al jaren. Nog nooit heeft hij een fout gemaakt. Nog nooit.
 
Op het moment ben ik in dit boek bezig. Ei, het tweede boek van Anna Drijver. Voor het vak Nederlands moeten we boeken lezen van Nederlandse schrijvers, maar vaak kan ik geen leuk boek vinden. Deze sprak mij toch wel aan, want als je zo de beschrijving leest dan verwacht je dat het misschien toch fout gaat. Ik was wel benieuwd! Het boek leest ook redelijk vlot. Ik vond wel dat het redelijk lang duurde totdat Leyla bij de operatie aankwam. Verder kan ik er nog weinig over zeggen! Als ik weer drie boeken uit heb, kun je lezen wat ik ervan vond!
 
Alle drie de boeken raad ik aan, vooral de dochter van de parfumeur! Over Ei kan ik nog niet veel zeggen. Ik ben wel benieuwd of jij leest en wat je dan leest. Heb jij nog aanraders voor mij? Ik zou Paaz van Myrhe van der Meer nog willen lezen en boeken van Lisette Jonkman staan ook op mijn to read-list!
  
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten