dinsdag 4 augustus 2015

Recept: zomergroentegratin met gepofte aardappel


Een tijdje terug had ik besloten om vaker te gaan koken. Ik spitte alle tijdschriften van supermarkten door naar recepten die mij lekker leken. De zomergroentegratin was het eerste recept dat ik probeerde. Het recept deel ik graag met jullie. Volgens mij heb ik het recept van de supermarkt Plus.


Ingrediënten voor 4 personen:
- 4 aardappelen (eigenlijk hoeveel je nodig heb)
- Olijfolie
- 2 paprika's
- 4 bosuien
- 200 g wortelen (in reepjes)
- 150 g peultjes
- 1 courgette
- 1 blikje mais
- 200 ml crème fraîche
- 150 g mozzarella

(Dit is trouwens niet het origineel, ik heb een paar aanpassingen naar eigen smaak gedaan. Bijv: meer peultjes en crème fraîche i.p.v. hüttenkäse)
 

- Was de aardappels en prik met een vork door de schil van de aardappels. Leg ze in een magnetronbestendige schaal, leg ze niet op elkaar! Dek de schaal af met magnetronfolie. Prik daar ook een gaatje in, zodat de lucht eruit kan. Gaar de aardappels ongeveer 8-10 minuten, op de hoogste stand.

- Verwarm de oven voor op 200'C


 
- Snij de paprika in reepjes en snij de bosui in ringetjes. Verhit olijfolie en roerbak hierin de paprika en bosui circa. 4 minuten


 
- Kook intussen de peultjes en wortel beetgaar. (Laat het water koken en zet het daarna nog 5 minuutjes laag)



- Snij de courgette in schijfjes en schud de inhoud van het blikje mais door een vergiet. Schep daarna de courgette en mais door het paprikamengsel en bak ongeveer 2 minuten


- Schakel de warmtebron uit en schep de crème fraîche door de groenten en breng op smaak met peper en zout.

 

- Doe de groenten in een ovenschaal. Snij de bol mozzarella in schijven en verdeel ze over de groenten in de schaal. Zet de schaal in de oven tot de mozzarella is gesmolten (ongeveer 10/15 minuten)

- Snijd de aardappels open en bestrooi met zout en peper.

 
Wat vind jij van dit recept?
 

1 opmerking: